2023. december 22., péntek

3. tematikus nap: GLOBÁLIS FELMELEGEDÉS

 3. tematikus nap a magyarkanizsai a Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpontban
GLOBÁLIS FELMELEGEDÉS

2023. december 22-én, pénteken Globális felmelegedés címmel tematikus napot tartottak a magyarkanizsai Beszédes József középiskolában a Természetjáró Egyesület szervezésében.

A nap fontosságát mutatja, hogy a Pannon TV is riportban számolt be a tevékenységről:
PANNON TV riportja

A tematikus napról bővebben a projekt honlapján olvashattok ITT




2023. július 15., szombat

Ökotábor Erdélyben

 

Erasmus+ Jövő időbe lépünk - Ökotábor 2023. július 9–15., Szováta
(a bejegyzés forrása: a Bolyai Farkas Elméleti Líceum honlapja)


2023. július 9–15. között az Erasmus+ Jövő időbe lépünk program keretén belül Szovátán került sor arra a fenntarthatósági Ökotáborra, amelyen négy országból 41 diák, valamint azok kísérőtanárai vettek részt.

A program társszervezői és résztvevői: Magyarországról, a Miskolci Szakképzési Centrum Berzeviczy Gergely Technikum tanulói és tanárai, a budapesti Kossuth Klub Egyesület képviselői; Szlovákiából a kassai Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola tanulói és tanárai; Szerbiából a magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont tanulói és tanárai, szintén Magyarkanizsáról a Természetjáró Egyesület képviselői, valamint Erdélyből a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum tanulói és a tábort szervező tanárok.

Július 9-én, a tábor első napján a vendégek megérkezése, elszállásolása és a vacsora után az esti program a megnyitóval kezdődött, amelyet Hajdú Zoltán, a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum igazgatója tartott. A köszöntések és a tábor szabályzatának ismertetése után, a résztvevők átvették a szervezők által összeállított ajándékcsomagot, majd kezdetét vette az ismerkedés, amely több fordulós érdekes játékkal valósult meg.

Hétfőn, július 10-én a délelőtti időszakban a tábor részletes programjának ismertetésére, valamint a munkacsoportok kialakítására került sor. A tábor tematikájához igazodva 5 témakör (biodiverzitás csökkenése, hulladékválság, vízkrízis, energiaprobléma és globális felmelegedés) szerint a felsorolt négy iskolából heterogén csoportokat alakítottak ki. Minden témakörrel 8 diák foglalkozott, 4-en lokális szinten, 4-en pedig globális vonatkozásban. A csapatok kialakítása után ismét játékos munkára került sor, a gyerekek csapatnevet, csapatzászlót és bemutatkozó versikét vagy dalt kellett alkossanak, valamint kabalafiguráikat is megalkothatták. Az ebéd utáni időszakban Marosvásárhelyre utazva a város legfőbb kulturális nevezetességeivel ismerkedtek meg a vendégek. A Városházát, a Kultúrpalotát és a Vártemplomot Kosztándi Krisztina, a Bolyai Farkas Elméleti Líceum földrajz szakos tanára mutatta be; a Bolyai iskola történelméről és működéséről az iskola igazgatója, Hajdú Zoltán tanár úr beszélt, továbbá az intézmény legfőbb részeinek (tanári, díszterem, igazgatói iroda) megtekintését is ő irányította. Szovátára visszaérkezve vacsora után következett a csapatok bemutatkozása. Megismerhettük a diákok nagyon leleményes csapatneveit (Szemétlenek, HULLAdékot gyűjtök, Diszkó Medvék, 44U, MINDEGY, MiKaMaMa, Csibefejvadászok, SPEEDY, Medverők, Égiászok), látványos és ötletes zászlóit, illetve kreatív bemutatkozó veseit.

A keddi nap a kirándulás napja volt. Reggeli után a kísérőtanárok Kosztándi Krisztina tanárnő, a diákok pedig Molnár Zoltán tanár úr irányításával külön busszal, de egy csapatként indultak el arra a körútra, melynek során Erdély néhány lenyűgöző természeti látványosságát ismerhették meg. A Bucsin-tetőn keresztül, a Gyergyói-medencét átszelve jutottak el a Gyilkos-tóig, ahol megismerhették nemcsak a tó legendáját, hanem jelenlegi állapotát is. Ezt követően a Békási-szorosban sétálva gyönyörködhettek a meredek sziklafalakban, majd ebéd után Székelyudvarhely központján áthaladva a szelykefürdői Mini Erdély Parkban ismerkedhettek meg Erdély nevezetes várainak, épületeinek makettjeivel és azok történelmével. Az utazás utolsó megállóhelye a turisták egyik közkedvelt települése, Korond volt. Minden résztvevő fáradtan, de élményekkel és az idegenvezetők tartalmas és érdekes ismertetőivel, történeteivel gazdagon tért vissza a tábor helyszínére. Az utazók ezen az estén szabadon választhattak tevékenységet maguknak, így legtöbben fürödtek, pihentek, beszélgettek, megosztották egymással tapasztalataikat, élményeiket.

A hétfőn kialakított munkacsoportokhoz szerda reggel csatlakoztak azok a mentorok, akik az öt témakör szakembereiként terepmunkát és elméleti felkészítést is biztosítottak a gyerekeknek.

Az energiaproblémával foglalkozó diákok Sebestyén Tihamér, a Sapientia EMTE tanárának vezetésével, valamint Szilágyi Emőke tanárnő segítségével Ilyésmezőre látogattak, ahol a Juhod patakára épített vízierőművet tekintették meg, majd a nap során elutaztak az erdőszentgyörgyi napelemparkhoz és a kibédi virágkertészethez is, ahol a biomasszával történő fűtési rendszert mutatták be nekik.

Nyárádszeredába, az All4Plast cég műanyagfeldolgozó gyárába utazott az a 8 diák, akik a hulladékválság témakörével foglalkoztak. A gyár irányítója részletesen bemutatta azokat a lépéseket, amelyeknek során a műanyaghulladékokat feldolgozzák, és olyan granulátumokat termelnek, amelyeket újra felhasználhatnak műanyagtárgyak, alkatrészek gyártására. Mentoruk Jeszenszky Attila, a Circulo Egyesület képviselője, valamint Fekete Erzsébet tanárnő irányította a csapatokat és kísérőtanáraikat.

A vízkrízis problémakörével ismertette meg a csapatokat ifj. Hajdú Zoltán mentor, aki Joó Erika tanárnő segítségével a Kisadojáni Természetvédelmi Nevelési Központba vitte a gyerekeket, ahol kísérleteket végeztek. Ezt követően a Nyárádszeredában megépített gát működését, továbbá a gálfalvi és a székelynyomáti gyűjtőtavak funkcionalitását is megismerhették a diákok.

A szovátai erdőben folytatott tevékenységet az a két csapat, amelyet Kis Réka Beáta, a Milvus Csoport munkatársa és Szatmári Enikő tanárnő irányított. A diákok a biodiverzitás csökkenésének témakörével foglalkoztak a növény- és állatvilág élőhelyeinek vizsgáltával, felismerve azt, hogy a természetben működő körforgásban milyen speciális szerep jut minden egyes fajnak.

A globális éghajlatváltozás és annak regionális hatásai témakörével dolgozó csapatok irányítását Hajdú László mentor vállalta fel Jakab Irma-Tünde tanárnő segédletével. Az éghajlatváltozás következményeit a Nagy-Hagymás-hegységben tapasztalhatták meg a diákok egy széldöntéses hegyoldal meglátogatása során. Hajdú László kitért a természeti probléma megoldási lehetőségeire is, megismertetve a gyerekekkel az erdőtelepítés, az újraültetés módszereit, eljárásait.

A kimerítő de tanulságos munkanap végén az erdélyi népi kultúra egyik legváltozatosabb ágazata került középpontba, a néptánc. A Bolyai iskola volt diákja, Kutasi Csenge és Takács Zoltán néptáncoktatók vezetésével és irányításával a tábor résztvevői felcsíki táncokat tanultak, majd következett a szabad táncház, melynek során belekóstolhattak a nyárádmenti, a mezőségi, a kalotaszegi táncok és népdalok világába is. A felszabadult hangulatú estét a közös éneklés zárta.

Csütörtök délelőtt a témakörök szerint csoportosuló diákok folytatták a munkát, a mentorok irányításával az elméleti ismeretek elmélyítésével előkészítették a pénteki napra betervezett bemutatók vázlatát. Délután a tábor résztvevői Molnár Zoltán tanár úr vezetésével megismerkedtek a szovátai tavak világával. Az erdei séta során megtekintették a Rigó-, a Piroska-, a Vörös- és Zöld-tavakat, valamint körbejárták a világ legnagyobb heliotermikus sós tavát, megismerkedve a Medve-tó történelmével, annak sajátosságaival és jótékony hatásaival egyaránt. Az esti jégeső meghiúsította a csapatjátékok megvalósítását, így a szervezők a B tervet alkalmazva az Erin Brockovich című életrajzi film megtekintése mellett döntöttek. A gyerekek elmondása szerint nagyon érdekes és tanulságos történetet láttak, amely példát mutatott számukra az elszántságról, a kitartásról, és a jó ügy melletti kiállásról egyaránt.

Az egy hetes tábor utolsó teljes napja ismét munkával kezdődött, hiszen a szakmai csoportok péntek délelőtt elkészítették azokat a bemutatókat, amelyek a munkanapok során szerzett ismeretekre épültek. Délután került sor a bemutatásra és a tábor kiértékelésére, valamint lezárására. Minden csoport igyekezett átfogó képet adni a különböző témakörök problémáiról, de egyéni meglátásaikat, ötleteiket is beépítették a munkáikba. A kiértékelés során elhangzott dicséretek azt bizonyították, hogy a gyerekek és a felnőttek egyaránt hatékony és eredményes munkát végeztek, rövid idő alatt sikerült minden témakört a lehető legrészletesebben áttekinteniük. Mindezek mellett megértettük, hogy világunk fennmaradása, közvetlen környezetünk fenntartása és megvédése mindannyiunk felelőssége, a változtatás és az innovatív megoldások kitalálása és alkalmazása pedig a jelen és a jövő generációinak feladata.
A napot és a tábort is egyben közös díszvacsora, tábortűz melletti éneklés és jó hangulatú szórakozás zárta.

Szombaton, június 15-én reggel a pakolás és búcsúzkodás után a csaptok buszra szállva elindultak Magyarország, Szlovákia és Szerbia felé. Az Erasmus+ program keretében megvalósult erdélyi ökotábor elsősorban a diákok érzékenyítését célozta meg a különböző fenntarthatósági problémákkal kapcsolatosan, olyan témaköröket érintve, mint a globális felmelegedés, a vízkrízis, az energiaválság, a hulladékválság és a biodiverzitás csökkenése. Mindezek mellett lehetőséget teremtett olyan kapcsolatok kialakítására is, amelyek eredményeként a kassai, a miskolci, a magyarkanizsai, a budapesti és a marosvásárhelyi diákok és felnőttek egyaránt egy összetartó nagy csapattá formálódtak.


Eredeti szöveg képekkel

2023. április 4., kedd

Jövő időbe lépünk, online egyeztetés

Online megbeszélés
A Jövő időbe lépünk - 4 for future projekt menedzsmentje online megbeszélésen három témáról egyeztetett:

1) Kutatási tevékenység

2) II. Tematikus nap: Biodiverzitás csökkenése

3) Ökotábor, Erdély

2023. március 22., szerda

A víz világnapja (2023. március 22.)

Egyesületünk sok éves gyakorlata, hogy a Víz világnapján a Tiszavirág-sétaösvény takarítását végzi Magyarkanizsán.

Az idei évben is így lesz: találkozzunk március 22-én, szerdán 16 órakor a sétaösvény kezdeténél.
Végigsétálunk a folyó parton, majd a közút két oldalán térünk vissza kiindulási helyünkre, legkésőbb 18:00-kor.
Szemeteszsákokat biztosítunk, a szednivaló adott, kesztyű ajánlott.
Kullancsok ébredeznek, védekezni érdemes.

Szeretettel várunk mindenkit, több kéz hamarabb végez!

Szervező: Huszta Erzsébet (069/607768)

Huszta Erzsébet gyűjteményéből (még több kép: Örök Tisza album)




2023. március 18., szombat

Sándor-napi gyalogtúra Kishomokra (beszámoló)

 A magyarkanizsai Természetjáró Egyesület gyalogtúrát szervezett Kishomokra 2023. március 18-án, szombaton. Gyülekezés és indulás a magyarkanizsai vásártéren volt 9 órakor.


Az indulásról és a túráról az M1 televízió is beszámolt:


A túrázókat Kishomokon Kovács Bicskei Gábor tűzrakó hellyel, kávéval és üdítővel várta.

2023. március 17., péntek

Középiskolák börzéje

Egyesületünk is részt vett a középiskolák börzéjén a Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont partnereként.

A látogatók megismerhették a Jövő időbe lépünk - 4 for future projekt célkitűzését és a jövőre vonatkozó terveinket.






Még több kép található a középiskola facebook oldalán

Beszédes József középiskola facebook oldala




2023. március 15., szerda

Pályázati felhívás - Ökotábor, Erdély 2023

 


Jelentkezni a jelentkezési űrlap kitöltésével lehet április 30-ig!

forms.gle/ux2sg83oKuyoFwXp9


* Meghívásos pályázat: csak a projektben részt vevő középiskolák tanulói pályázhatnak!
Magyarkanizsáról 10 tanuló vehet részt a táborban.
A tanulókat a következő szempontok szerint pontozzuk:

  • Évfolyam (1. osztályosok 1 pontot, a 2. osztályosok 2. pontot, a 3. osztályosok 3. pontot kapnak. A végzett tanulók nem vehetnek részt a táborban).
  • Versenyen való részvétel: minden versenyen való részvétel a 2022/2023 tanévben (eredménytől függetlenül) 1 pontot ér. Maximálisan 3 pont adható a versenyekre, de csak azok vehetők figyelembe, ahol a tanuló a középiskolát képviselte (részletezve az oldal alján). 
  • Plakátpályázat: az 1. Tematikus napra elkészített pályamű 1 pontot ér.
  • Részvétel az 1. Tematikus napon: 1 pont 
  • Kutatómunkában való részvétel: 2 pont
  • Fotópályázatra beadott alkotás: a 2. Tematikus napra elkészített fénykép 1 pontot ér.
  • Osztályfőnöki ajánlás: 3 pont (egy osztályfőnök maximum 3 tanulónak adhat ajánlást)

  • Sajátos nevelési igényű tanuló (SNI/IOP): 2 többletpontot kap. 

Pontazonosság esetén a felsorolt szempontok sorrendjében elért nagyobb pontszám a döntő.

Pont adható a következő versenyekre:
1) MTA tanulmányi verseny
2) Természetjáró Egyesület újrahasznosítási pályázata
3) eHód verseny
4) Magyar nyelv községi verseny
5) Szakmai tantárgyak versenyei
6) Rákóczi Kupa kispályás foci Kiskunhalason
7) Genius verseny
8) Vöröskereszt versenyei
9) Kenguru matematikaverseny
10) Moholi Parasztolimpia